Catarina Myhrman blir ny chef för Kommunikation & Digital på UR
UR utser Catarina Myhrman till den nya rollen som chef Kommunikation & Digital. Hon tillträder den 1 maj 2025 och får ett samlat ansvar för Kommunikation, Digital, Publicering och Analys.
För att möta ett fragmenterat medielandskap samlar UR nu flera nyckelområden under den nya rollen – med syfte att öka användningen och fördjupa relationen med publiken. Bland annat inbegriper rollen ett ansvar att driva UR:s fortsatta digitala utveckling för att göra innehållet mer tillgängligt och relevant, exempelvis genom lanseringen av smart-tv-appar och anpassade ingångar för lärare.
– Vi har massa spännande digitala satsningar framför oss. I sin nya roll får Catarina vidareutveckla det arbetet. Med sin bakgrund inom strategi, teknik, analys och innehållsdistribution är hon helt rätt person att leda detta vidare, säger Kalle Sandhammar, vd på UR.
Catarina Myhrman har sedan augusti 2023 varit strategichef på UR och sedan hösten även tillförordnad kommunikationschef. Hon har en bakgrund inom både medie- och tekniksektorn, med tidigare chefsroller på bland annat Telia och Teracom. Under det senaste året har hon lett UR:s arbete med det kommande sändningstillståndet – och tar nu ansvar för att förverkliga strategin bakom: att möta publiken där den är, öka användningen och fördjupa relationen till användarna.
– UR har ett viktigt uppdrag och ett unikt innehåll. Genom att samla kommunikation, analys, digital utveckling och publicering i en gemensam riktning skapar vi goda förutsättningar för att nå våra mål. Jag ser fram emot att få fortsätta det arbetet tillsammans med mina fantastiska kollegor på UR, säger Catarina Myhrman.
Ett uppdrag i allmänhetens tjänst
UR har ett särskilt uppdrag som public service-bolag: att med lärande innehåll förstärka, bredda och komplettera det andra gör inom utbildningsområdet. Därtill ska UR tillhandahålla ett allmänt folkbildande utbud – med program som bygger på fakta, kombinerar journalistik med pedagogik och gör det komplexa begripligt.
Det är svenskarnas kunskapsbehov som styr vad UR producerar. Då vi är skattefinansierade så påverkar inte reklamintäkter eller kommersiella intressen innehållet och därför kan UR skapa program som annars inte skulle bli gjorda.
Med det nya samlade ansvaret för kommunikation och digital utveckling tar UR nästa steg i att förverkliga sitt uppdrag i en tid där användarbeteenden förändras snabbt och tillgången till trovärdig, oberoende kunskap är viktigare än någonsin.
– UR har ett unikt utbildningsuppdrag – vi ska förstärka, bredda och komplettera det andra gör inom utbildningsområdet, och samtidigt erbjuda ett folkbildande innehåll till hela samhället. För att lyckas med det krävs både starkt innehåll och en lika stark förmåga att nå ut. Behoven är stora där ute och jag är glad att Catarina antagit utmaningen, säger Kalle Sandhammar, vd på UR.